שכבת י'

ברוך הבא! בשער שכבת י' תוכל למצוא מידע על הבגרות הפנימית בביולוגיה 1 יחידות לימוד (יח"ל), מה לומדים, מהו מבחן הבגרות אליו תיגש, מהם החובות והמטלות ועוד.

מבחנים

ביום חמישי, כ"א בטבת, 19 בינואר, יתקיים המבחן השני בהתנהגות בעלי-חיים, רשימת הרעיונות למבחן.

ביום שלישי, כ' באייר, 16 במאי, יתקיים המבחן השלישי בהתנהגות בעלי-חיים + אבולוציה, רשימת הרעיונות למבחן.

תרגול וירטואלי

בשיעור היום תתנסו בתרגול וירטואלי של מס' שאלות רב-ברירה ("אמריקאיות") בנושא אבולוציה שיעזרו לכם להתכונן למבחן בעוד 10 ימים. התרגול הוא אישי ובסופו תבלו משוב – ציון ואיפה טעיתם. התרגול נמצא כאן.

סרטוני התנהגות בעלי-חיים

סרטונים על תיאוריית האבולוציה

וכאן אפשר למצוא את המצגת על תיאוריית האבולוציה של פרויקט נחשון.

בחנים מקוונים

בוחן זוגי 1 – שיטות מחקר ומושגים בסיסיים במחקר התנהגות בע"ח

מטלות מעשיות – פרוייקט מצגת והצגתה

לאורך השנה תעבדו כזוג או כשלישייה בהנחיית המורה על פרוייקט. הפרוייקט יכול להיות אחד מבין שלושת האפשרות הבאות:

  1. הכנת משחק קהוט (Kahoot) בנושאי התנהגות בע"ח ואבולוציה, 20 שאלות למגיש יחיד, 30 שאלות למגישים כזוג. בכל שאלה צריכה להיות תמונה יפה שמתאימה לשאלה. 10% מהשאלות יכולות להיות שאלות כלליות על בע"ח ו/או שאלות מצחיקות.
  2. הכנת משחק חברתי בנושאי התנהגות בע"ח ואבולוציה. אם מדובר במשחקונים קטנים כמו תפזורת וכדומה – צריכים להיות לפחות 5-6 משחקונים. אפשרי גם משחקים מורכבים, משחקי פנטומימה, חידות ועוד. אני מצפה לאיכות משחקית גבוהה, לצבעוניות ולאיכות חומרים. העבודה מיועדת להגשה כזוג או יחיד.

    IMG_20170605_181658.jpg

    משחק מונופול על התנהגות בעלי-חיים שהכינו ספי בלוט ודביר מסילתי

  3. הכנת מצגת והצגתה בכיתה בנושאי התנהגות בע"ח ואבולוציה.
    אפשרות א' – מצגת לימודית בנושא התנהגות בע"ח או אבולוציה שנלמד או טרם נלמד בכיתה, מבוסס על פרק מהספר.
    אפשרות ב' – מצגת על בעיה הקשורה לבני-אדם והתנהגות בע"ח ופתרונה. למשל כלבת וחיות בר; אילוף כלבי-נחיה בעוקץ; יתושים כמעבירי מחלות ועוד.
    אפשרות ג' – מצגת על מחקר עדכני בנושא התנהגות בע"ח או אבולוציה.

מטרת הפרוייקט היא יצירת מצגת על פתרון רפואי למחלה לפי בחירתך ולפי אישור המורה, זה יכול להיות תרופה, שיטת טיפול או ניתוח, אמצעי הדמיה או התקן רפואי. הפרוייקט כולל איסוף מידע, גרפים ותמונות ממקורות שונים, עיבודם ויצירת מצגת ולאחר מכן תציגו בפני כל הכיתה ותעברו בחינה בע"פ על המצגת. כאן ניתן למצוא מקורות מידע ברשת.

את ההצעה לנושא לפרוייקט יש להגיש כאן. את ההצעות של כולם ניתן לראות כאן.

אפשר למצוא מצגת לדוגמה עם הוראות וטיפים למצגת נכונה בקישור כאן.

מחוון ניקוד מפורט לפרוייקט מצגת בביולוגיה ניתן לראות כאן.

טיפ חשוב, אם אתם כותבים טקסט על תמונה צבעונית – טקסט לבן עם היקף שחור יכול להיקרא בקלות על רקע כל צבע:

stash-1-507c8da7ae6f2

לדוגמה איך מצגת טובה צריכה להראות אפשר להוריד שתי מצגות שאני הכנתי לצורך הרצאות קצרות בשתי תחרויות: לך אל נמלה (קובץ PDF) והלומינג והסופרה (קובץ PDF).

תוכנית לימודים

התנהגות בע"ח (קובץ DOC) + אבולוציה (קובץ DOC).

תוכנית הלימודים (לא עדכני)

לאורך השנה נלמד פיזיולוגיה: על הביולוגיה של גוף האדם; מערכות ואיברי הגוף ותפקודם; הקשר בין המערכות והאיברים השונים; על לולאות משוב והומיאוסטזיס; על הגדלת שטח הפנים ועוד נושאים רבים ומרתקים.

systems-of-the-body
לאורך השנה יערכו ניסוי מעבדה ותצפיות שונות, הכוללות שימוש במיקרוסקופים, שימוש באינדקטורים, שימוש בססטוסקופ ומד לחץ דם, תצפית בכלי דם בדגים ועוד.
לקראת סוף כיתה י' יערך מבחן בגרות עיוני פנימי. מידע מפורט על תכנית הלימודים ומבחן הבגרות ניתן למצוא באתרים הבאים:

מבחנים עיוניים – בגרות פנימית (לא עדכני)

לאורך השנה יערכו מספר מבחנים: מבחנים שמחבר המורה ולקראת סוף השנה מבחן בגרות פנימי. מבחן בגרות זה כולל שאלון בודד:

  1. בגרות פנימית בביולוגיה – סמל שאלון 043183. העוסק בנושא החובה. בשאלון שני פרקים: פרק א' הכולל שאלות רב־ברירה ("אמריקאיות") ופרק ב' הכולל קטע מחקר שלא נלמד (אנסין – Unseen) ושאלות פתוחות קצרות.

 

אוריינות – אנסין (לא עדכני)

על מנת להתכונן כהלכה לאנסין נתאמן לאורך כל השנה בעזרת חקר מקרים ומשימות אוריינות. משימות אלו נועדו לפתח את יכולת ההתמודדות עם קטע שלא נלמד, יכולת הבנת גרפים שונים ועוד.
מידע נוסף על אוריינות ניתן למצוא באתרים הבאים:

אתרים נוספים

באתר המורים לביולוגיה ניתן למצוא מצגות, עבודות וסיכומים בנושא פיזיולוגיה של גוף האדם וכאן ניתן למצוא מקורות מידע ברשת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s