משימה 5 – משפחת היסודות

א. צפה בסרטון הבא "הטבלה המחזורית" (עד דקה 4:12):

ב. ענה על השאלות הבאות:

  1. מה משותף למשפחת המתכות האלקליות?
  2. מה משותף למתכות המעבר?
  3. מה משותף למשפחת ההלוגנים? כתבת חדשות על כמעט אסון הברום בדימונה
  4. מה משותף למשפחת הגזים האצילים?
  5. לפי איזה רעיון סידר מנדלייב את היסודות למשפחות?

ג. צפה בסרטון הבא על משפחת המתכות האלקליות:

ד. ענה על השאלות הבאות:

  1. הסתכל בעמוד האחרון של הספר או בטבלה מחזורית דינמית, ערוך רשימה של שמות היסודות השייכים למשפחת המתכות האלקליות והסמל הכימי שלהן.
  2. בסרטון בוחנים את התכונה "תגובה עם מים" של יסודות שונים במשפחת המתכות האלקליות. איזו מגמה אתה מזהה כאשר מתקדמים מטה לאורך הטבלה?

ה. צפה בסרטון הבא:

  1. בסרטון מוצג אסון ההינדנבורג בו ספינת-אוויר מלא בגז מימן עלתה באש עקב ניצוץ חשמלי. לאחר מכן עברו למלא ספינות-אוויר בגז הליום. איזה תכונות של הליום הובילו לבחירה דווקא בו?

ו. צפה בתמונה הבאה המציגה מלח דל-נתרן המותאם לאוכלוסייה הסובלת מלחץ-דם גבוה. במקום רק מלח-בישול (נתרן כלורי – NaCl) יש בתערובת המלחים גם מלח אשלגן-כלורי (KCl).

ז. צפה להנאתך בהכנת מלח מהמתכת נתרן והגז כלור בעלות של 500$:

http://www.youtube.com/watch?v=-PY39ITXsMw

תמונות באיכות גבוהה בקישור הבא.

ח. צפה להנאתך ב"ניסויים" מטורפים של השלכת גושי מתכות אלקליות לתוך בריכות. אל תנסו זאת בבית!

ניסוי אפס – גושי נתרן בגדלים שונים בתוך אסלת שירותים:

הדגמה ראשונה של גושי נתרן בכל מיני מצבים:

הדגמה שנייה של גוש נתרן (Na) בתוך בריכה:

הדגמה שלישית של גוש נתרן (Na) בתוך שלולית, כולל תקריב מעולה לגוש הנתרן בזמן התגובה הכימית עם המים:

הדגמה רביעית של חתיכת נתרן (Na) נאה לתוך אגם:

מודעות פרסומת